Innováció a Kandóban / Shell Eco-marathon: Kandó Electric

A versenyről

„A Shell Eco-marathon minden évben egyedülálló kihívás elé állítja a diákokat világszerte: olyan járművet kell építeniük, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy 1 kilowattórának megfelelő energia segítségével. A verseny célja, hogy inspirálja a diákokat, hogy a jövő mérnökeivé, tudósaivá váljanak és felbecsülhetetlen tudással és képességekkel lássa el őket.

A megmérettetést először 1985-ben a franciaországi Le Castellesben, a Paul Ricard versenypályán rendezték meg, később a szintén francia Nogaroban, majd a németországi Lausitzban, 2012-től 2015-ig pedig Rotterdamban zajlott a megmérettetés. Az utóbbi helyszín utcai pályája új kihívást jelentett a résztvevő csapatoknak. 2016-ban rendhagyó módon Londonban, a gyönyörű Queen Elizabeth Olimpiai Park körül rendezték meg a versenyt, a Make the Future négynapos fesztivál során.”

(forrás: https://www.shell.hu/about-us/tarsadalmi-felelossegvallalas/shell-eco-marathon-europe.html)

A kezdet

A 2010-es versenyszezonban a Kecskeméti GAMF csapata az általuk épített benzinmotoros működésű járművel indult a versenyen.

Ezt a járművet a 2011-es versenyszezonra felajánlotta a GAMF iskolánk számára, hogy támogassa intézményünket a versenyen való indulásra. A jármű hajtását „Plug-In” Electricity kategória előírásainak megfelelően kellett fejlesztenie a Kandó Electric csapatnak. Nagy kihívás és egyben lehetőség volt ez az iskola, a szaktanárok és a diákok számára is. Először indulhattunk ilyen jelentős nemzetközi innovációs versenyen. Megismerve a csapatokat, kiderült, hogy középiskolák kevésbé képviselik ezen a versenyen magukat. Magyarországról egyedül mi indultunk. Célunk volt, hogy ebben a rangos, többéves verseny- és fejlesztői tapasztalattal rendelkező társaságban bizonyítsuk, hogy technikus csapatunk is megállja a helyét.

A kihívásoknak megfelelően állt össze csapatunk, szaktanárokból illetve diákokból. Fazekas István és Csorba János szaktanárok segítségével, irányításával a diákok, Horváth Viktor (pilóta), Varga Krisztián (csapatmenedzser), illetve Pethő Gábor, Varga Gergely, Takács Dávid, Szurok László megkezdték a munkát.

Az autó karosszériája önhordó, áramvonalas, minimalizált súlyú és méretű. A jármű teljes üres tömege 20 kg alatt maradt. Kialakításánál szénszálas kompozitot használtak. A karosszéria biztonságos, hátsókerék kormányzású volt. A kormányzás a vezető jobb kezénél elhelyezett joystick segítségével történt. A jármű rendelkezett a biztonsági berendezésekkel. A járműbe jó hatásfokú, kereskedelmi forgalomban kapható motor lett beszerelve, amelynek vezérlését Fazekas István, illetve az elektronikai részét a diákok készítették el.

A verseny helyszíne a németországi Lausitzban volt. Csapatunk a GAMF csapatával együtt utazott ki.

A versenyen iskolánk csapata kezdőként nagyszerű eredményt ért el, amikor is a kategóriájában a 371 km/kWh teljesítménnyel a 6. helyen végzett.

A folytatás

A remek kezdet nagyon inspirálóan hatott a csapatra, mint tanári, mint diák oldalról.

A 2012-es versenyen, amelyet már Rotterdamban rendeztek meg, saját építésű kocsival indult iskolánk. A kocsi a „Papucs” nevet kapta. A jármű alvázának alapja egy tricikli volt, erre építették fel az elektromos hajtást. A versenyen leginkább tapasztalatokat gyűjtött a csapat, ami a további munkához nagyon jelentős volt, a 2013-as versenyre való felkészülésnél vették leginkább hasznát. A csapat háttérmunkáját segítette a helyszínen, Szóládi Erika tanárnő (angol nyelvszakos).

2013. január 22-én vehette át csapatunk az innovációs munkájáért, diák kategóriában a „Kecskeméti Tehetség Díjat”.

A 2013-as verseny helyszíne ismét Rotterdam volt, ahol is a csapat felhasználva addigi tervezési, építési és versenytapasztalatát, új autóval és hajtással jelent meg. A csapat megépítette a „Bálna” nevet kapó járműjét. A felkészülésben az autó elkészítése mellett hangsúlyos volt a „háttéripar" fejlesztése is. Újdonság volt a 3D-s karosszéria formatervezés, valamint saját fejlesztésű tesztpad alkalmazása. A 2013-as versenyautó kompozit karosszériája, jó hatásfokú hajtáslánca és újratervezett PWM vezérlése biztosította a kisebb energia felhasználást. Ebben a szezonban csatlakozott a csapathoz, majd vette át a „vezetést” később Mészáros Károly tanár úr. A versenyen csapatunk, a saját kategóriájában elért 22-ik helyet szerezte meg 183,39 km/kWh eredménnyel. A magyar csapatok közül elsőként a mi csapatunk szerzett mért eredményt, valamint a műszaki gépátvételt is az elsők között teljesítette.

A 2014-es versenyen immár 4. alkalommal indult csapatunk, ismét Rotterdamban.

Erre a versenyre a harmadik saját készítésű autó karosszériával készült a csapat, a megépítésben Kutasi Zoltán segítségükre volt. A csapathoz csatlakozott Gubán Gábor szakoktató úr. A verseny balszerencsésen indult, mivel az időmérő futamon az egyik autó nagy sebességgel hátulról szabálytalanul belerohant és felborította a járművet. Szerencsére sem a sofőr (Polyák Zoltán) nem sérült meg, sem a járműben nem keletkezett jelentős kár, csak esztétikai hiba. Annak kijavítása után sikerült teljesíteni a versenytávot és megdöntve az addigi csúcsot 443 km/KWh eredménnyel, 49 csapatból a 16. helyen végzett a csapat.

Az eredmény mellett a Shell cég a 200 induló közül a 2014. évi „Design Award”-ot is csapatunknak ítélte. A nyeremény egy gyönyörű serleg, valamit 1500 Euro volt.

A 2015-ös verseny helyszíne ismét Rotterdam volt.

A versenyre 200 csapat érkezett 26 országból. Magyarországról 6 csapat vett részt, ebben az évben is egyedüli középiskolaként indult a Kandó Electric csapat. A csapathoz idén segítőként Wágner Vanda tanárnő csatlakozott, biztosítva a csapat napi élelmezését. A versenyre az új előírásoknak megfelelő változtatások történtek meg a járművön. Ilyen volt az elsőkerék kormányzásúvá alakítás. A karosszéria is új fényezést kapott Mercedes Benz kecskeméti üzemének közreműködésével.

A "Battery Electric" kategóriában indult ismét a csapat, ahol 33 induló csapat közül ismételten az előkelő 16. helyen végeztek. Az idei pilóta, Fricska Zsuzsanna nagyon jól teljesített, hiszen 1 kWh óra energiával sikerült 405 kilométert megtennie.

2015. július 5-én csapatunk a Ferrari és a Shell által szervezett Ferrari Racing Days-en vett részt, ahol több magyar csapattal együtt bemutatták a járművet a Hungaroringen!

A 2016-os verseny egy új helyszínen került megrendezésre, mégpedig Londonban.

A Queen Elizabeth Olympic Park adott helyet a meghívásos versenynek, ahová nemcsak Európából, hanem Amerikából és Ázsiából is érkeztek csapatok. A versenyen ismét Fricska Zsuzsanna volt sofőr. A csapatot ezen a versenyen Szabó Edit tanárnő kísérte és segítette.

A csapatnak sokkal több mindenre kellett oda figyelnie, mint az elmúlt években, mivel el kellett hagynunk az "európai földet". A 2 napos utazás egy kicsit megviselte a csapatot, így az első nap a pihenésé volt. A sikeres műszaki vizsga után tesztelhetett a csapat az új pályán, az első mért eredményeink július 2.-án lettek meg, 326 km/kWh sikerült délelőtt, illetve 335,88 km/kWh délután, amivel aznap a 9. legjobbak voltunk a mezőnyben. Az utolsó nap sajnos technikai okok miatt csak későn tudtak rajthoz állni, így nem engedték már versenyezni a csapatot így is az előkelő 13. helyen végeztek 56 csapatból.

Az eredményes szereplések kapcsán egyre több meghívást kap a csapat, így 2016. szeptember 9-én a Hungexpo dron-robotika kiállításra is.

A 2017-es Shell Eco-marathont ismét Londonban rendezték meg.

Ez a verseny különösen emlékezetes a csapat életében. Az odaút nem volt zökkenőmentes. Franciaországban, a calais-i komphoz közeledve valakik úttorlaszt emeltek az úton, melyet sikerült kikerülniük, azt követően viszont téglákkal és kövekkel dobálták meg az autót. Szerencsére senki nem sérült meg, a versenyre épített autójuk is sértetlen maradt, de a kisbuszuk több ablaka is betört. Az ablakokat helyi segítséggel befedték és visszaragasztgatták, így folytathatták az utat. Ez az esemény megmozdította az iskolát, másnap egy „élőszívvel” fejezte ki a közösség a támogatását.

A verseny sem volt könnyű. A szokatlan meleg az autó műszereit is megviselte: egy alkatrész meghibásodás miatt végül gyors szerelést kellett végezniük, így emiatt egy nappal később tudtak csak pályára lépni, hogy rögzítsék az első mért körüket. A futam előtti percekben pedig az autó elektronikája igényelt további javításokat. A nehézségek ellenére a 314 km/kWh eredményükkel a kategória első felében, a 17. helyen végeztek.

2018-as évben egy új csapattal állt rajthoz a Kandó Electric, Londonban.

Az előző évi verseny után a csapatnak új felállásban kellett folytatnia a versenyre való készülést, hiszen régi csapattagok közül sokan végeztek tanulmányaikkal. Két új pilóta is helyet kapott a csapatban annak érdekében, hogy Londonban mindenre fel legyenek készülve. A diákok a tanult szakmának megfelelően csapatmunkában működnek együtt, a gépészek és mechatronikusok az autó mechanikáját, az elektronikai-technikus és informatikus tanulók az autó vezérlésén dolgoznak. A csapat „vezetését” Borsodi István tanár úr vette át. Ebben a versenyszezonban Parádi Bernadett és Szamosi Rozina vezette a járművet. Szerencsére az út akadálymentes volt.

2018-ban a londoni Shell Eco-marathon pálya is megújult. A verseny változatlanul egy utcai pályán volt, amelyet azon céljaival összhangban tervezett a verseny szervezője, hogy együtt olyan jövőbeli technológiákat és okos megoldásokat fejlesszenek ki a csapatok, amelyek majd a hétköznapi közlekedésre is nagy hatással lesznek. Sőt, a diákoknak egy új kihívással is szembe kellett nézniük, mégpedig, hogy hogyan spórolhatnak az energiával, miközben tartják az előírt 25 km/h sebességet a még rövidebb pályán, ahol két 180°-os kanyart is be kell venniük, amihez a sebességet le kell csökkenteniük.

A csapat két vezérléssel készült, amelyeket a tesztelések és a próbakörök alatt folyamatosan állítottak és javítottak, hogy minél eredményesebb kört futhassanak. A harmadik futamra sikerült megtalálni a legjobb beállítást, amivel végül 347 km/kWh eredmény értek el, így a 13. helyen végeztek.

A jövő, tervek

„Az idei (2019-es) versenyre ismét vannak új csapattagok, mivel két tavalyi végzős diákunk immár egyetemi tanulmányaikat végzik. Csere történt, egy pilóta és egy felkészítő tanár személyében. Emellett az utánpótlásra is gondoltunk és egy lelkes 9. évfolyamos fiatal embert tanítunk a motorvezérlés-fejlesztés szépségére.

Fontosnak tartom az utánpótlás nevelést. Mivel a csapattagok 4+1 éves képzésben vannak, így ők a 4., vagy az 5. év végén elhagyják iskolánkat és valamelyik egyetemen folytatják tanulmányaikat. Ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő utánpótlást nagy szerepe van a végzős csapattagoknak és az iskolában tanító tanároknak, akik segítenek felismerni a tehetségeket.

Az idei célunk a tavalyi eredményünket túlteljesíteni. Szeretnénk az első 10-ben benne lenni. Ehhez a motorvezérlést fejlesztjük és tesszük még hatékonyabbá.

A versenykiírásban szerencsére nincs nagy változás a tavalyihoz képest, így ezeket könnyen tudjuk teljesíteni.

Egy másik fejlesztésünk a telemetria, ami még hatékonyabbá teszi az energia felhasználásunkat. Ezzel a fejlesztéssel egy külön díjra szeretnénk nevezni ezen a versenyen.

A fő fejlesztések mellett szeretnénk átalakítani a műhelyünket, amelyből egy otthonosabb közösségi teret tudnánk létrehozni. Szeretnénk minél szélesebb körben ismertté tenni ezt a versenyautót amit a diákjaink fejlesztenek, építenek.

Pályaorientáció keretében szeretném, ha ezáltal iskolánkat még vonzóbbá tudnánk tenni a 7.-8. osztályos műszaki érdeklődésű diákok számára. Már az idén is több szakmai kiállításon vettünk részt az autóval, hogy minél több támogató céget tudjunk bevonni az elképzeléseink megvalósításába.”

Borsodi István
csapatvezető tanár

A Kandó Electric csapata: Kovács Dávid Attila (10/A) menedzser, Simon Péter (12/C), Tóth István (12/A), Csernus Alex (11/C), Fábián Péter (9/C)

Pilóták: Szamosi Rozina (11/C), Török Balázs (11/C)

Tanárok: Borsodi István csapatkapitány és Ladányi Sándor

Az oldal megtekintése a következő böngészők valamelyikével javasolt:
Mozilla Firefox, Opera, Safari, Google Chrome