A teljes tartalom megtekintéséhez kérjük kattintson az alcímekre!
Az osztályfőnöki munkaközösséghez jelenleg 46 osztály és 42 osztályfőnök tartozik. Az osztályfőnöki munkaközösség elsődleges feladata az osztályfőnökök munkájának összehangolása, irányítása, szervezése, egységesítése.
A munkaközösség elvei és feladatai:
Az osztályfőnöki tanmenetek elkészítése.
Az egyes tanulók személyiségének fejlesztése, közösségfejlesztés, tanulói motiváció erősítése a lemorzsolódás csökkentése érdekében.
Az osztályfőnöki órákon a tanulók viselkedés- és beszédkultúrájának, kommunikációs készségének fejlesztése, a tanulás tanítása.
A hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók segítése, konzultáció a szakemberekkel és a szülőkkel.
Folyamatos kapcsolattartás az adott osztályban tanító pedagógusokkal, az egy osztályban tanító tanárok közösségének erősítése.
Pályaválasztási munka segítése.
Gyermekvédelmi feladatok ellátása.
START nap
Fontosnak tartjuk, hogy segítséget tudjunk nyújtani az osztályfőnököknek a közösségépítésben, így minden tanév elején megszervezzük a START-NAPOT, amikor az új 9. évfolyamos tanulók megismerkedhetnek egymással, az osztályfőnökkel, az osztályban tanító tanárokkal, valamint az iskola épületeivel, házirendjével.
A tanév során két nagy ünnepséget szervezünk az osztályfőnökök és a tanulók segítségével, a szalagavatót és a ballagást. Mindkét rendezvényre színvonalas műsorokkal készülünk a humán munkaközösség támogatásával. A szalagavató dekorációja hónapokig az iskola dísze marad.
Szalagavató
Munkarendünkbe igyekszünk beleépíteni minden olyan programot, ami hozzájárul az egész iskola tanulói közösségének fejlesztéséhez. Havonta, kéthavonta tartunk társasjáték délutánokat, tavasszal virágültetést szervezünk, ezzel hozzájárulva az iskolai környezet szebbé tételéhez. Lehetőség szerint témaheteket szervezünk, amelyre külső előadókat is meghívunk: közlekedés, pályaválasztási tanácsadás, kecskeméti diák-közösségi élet, környezettudatosság, viselkedéskultúra, párkapcsolati etikett, csak néhányat említve a végtelen választási lehetőségekből.
Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot az iskola védőnőjével, az iskolapszichológussal, valamint az iskolarendőrrel, akiket gyakran hívnak meg a kollégák az osztályfőnöki órájukra.
Kiváló kapcsolata van a munkaközösségnek az iskola diákönkormányzatával, kölcsönösen segítjük egymás munkáját.
Az osztályfőnöki munkaközösség kiemelt feladatának tartja a tantestület közösségépítését is, így egyre több, kollégáknak szóló programot is szervezünk: tanévnyitó petangue party, karácsonyi „koccintás”, tantestületi kirándulás, tanévzáró kerti party – ahová korábbi, ma már nyugdíjas kollégáinkat is meghívjuk.
Karácsonyi parti
Vereckei-hágó – Tantestületi kirándulás
A „Kandó 50” jegyében új hagyományt teremtettünk. A Diáknapon a ballagó évfolyamok nevében, 1-1 tanuló képviseletével fát ültettünk. A gyökeréhez időkapszulát helyeztünk el a ballagók névsorával.
Célunk egy olyan munkaközösség működtetése, amely pozitívan befolyásolja az iskola, a tanulók és a tanárok életét!
Az Idegen nyelvi munkaközösség 15 főből áll, ebből 9 angol szakos és 6 német szakos.
Az idegen nyelvi munkaközösség (2019)
A szakgimnáziumban a diákok heti négy órában, a szakközépiskolában pedig heti két órában tanulják a nyelveket, csoportbontásban. Jellemző tendencia, hogy a diákok többsége inkább az angol nyelvet tanulja.
Fontosnak tartjuk, a lehetőségekhez képest, mind a felzárkóztatást, mind pedig a tehetséggondozást. Ezt szolgálja az év eleji szintfelmérők eredménye alapján történő csoportbontás, ami optimális esetben lehetővé teszi a képességek szerinti csoportba osztást.
Ennek eredményeként egyre több tanuló tesz előrehozott érettségi vizsgát a 11. évfolyam végén, majd emelt szintűt 12. osztályban. Ezáltal a diplomához, illetve 2020-tól a felvételihez szükséges középfokú nyelvvizsga letételéhez is egyre többen kerülnek közel.
Mivel tanulóink többsége azonban gyenge alapokkal, változó képességekkel és szorgalommal rendelkezik, így elsődleges cél a nyelvtudásuk megszilárdítása és a fokozatos építkezés.
Külön kihívást jelent a szakmunkásvizsga után érettségit tenni szándékozó tanulók felkészítése két év alatt, még heti 6, illetve 8 órában is.
A vizsgára felkészítés mellett munkánkban kiemelt szerepet kap az együttműködésre, az egymás iránti nyitottságra, más kultúrák iránti érdeklődésre való nevelés. Ezt tükrözik a már 9. éve, a Gáspár András Szakgimnáziummal közösen szervezett, évente megrendezésre kerülő, egy-egy témát (London-Berlin; Olimpiák; Technikai vívmányok régen és ma stb.) körbejáró nyelvi vetélkedők.
A 2019 évi Kandó - Gáspár idegen nyelvi vetélkedő
Az ismeretbővítés mellett az elcsendesedés, az együttes játék vagy kreatív tevékenység pozitív hatását érzékeltetik az évente visszatérő Christmas Party-k.
Christmas Party kézműveskedés (2018)
Az immár hagyománnyá váló fordító versenyek végén hasznos és tréfás nyelvi játékokra is invitáljuk a résztvevőket.
A használható nyelvtudás és a különböző kultúrák iránti tolerancia alapvető fontosságára hívják fel a figyelmet az Erasmus+ pályázatok is, amelyben iskolánk már második alkalommal vesz részt. A diákok a saját bőrükön tapasztalhatják meg, mit jelent a különböző kultúrák együttélése, mások elfogadása, illetve az aktív nyelvhasználat, mivel hat különböző ország diákjaival kell együttműködniük a különböző feladatok végrehajtása során.
A munkaközösség lelkes, együttműködő, összetartó. Szívesen járunk továbbképzésekre, módszertani bemutatókra, és a hallottakat mindig megosztjuk egymással.
Egyik kolléganőnk például saját készítésű honlappal is segíti munkánkat, illetve a tanulók önfejlesztését.
Minden év végén "batyus" találkozót szervezünk valamelyikünknél vagy egy jót eszünk egy kellemes helyen. A kötetlen beszélgetés, az önfeledt nevetés maximálisan alkalmas arra, hogy kieresszük az év közben felgyülemlett feszültséget.
Jó együtt dolgozni!
A Humán munkaközösség 12 főből áll, közülük egy történelem-magyar szakos kolléga tartós betegség miatt távol van. Az aktív kollégák szakmai képzettsége igen változatos képet mutat. Két kollégánk földrajz-történelem szakos középiskolai tanár, szintén két kolléga a klasszikus magyar-történelem szakon végzett, négy magyar szakos kollégánk dráma, régészet, angol ill. könyvtár szakpárosítással rendelkezik, sőt fejlesztő pedagógus is található csapatunkban. Egy történelemtanár kollégánk etika és társadalomismeret tanári végzettséget szerzett. Művészettörténetet tanító kolleganőnk matematika-rajz szakon végzett, majd a Magyar Iparművészeti Egyetemen folytatott eredményes tanulmányokat vizuális és környezetkultúra szakon. Munkaközösségünk az egyik leginnovatívabb és legképzettebb csoport az iskolában, minden tagja rendelkezik MSC végzettségnek megfelelő egyetemi diplomával, többen munka mellett szereztek további végzettséget, szakvizsgát, hárman eredményes minősítésen vettek részt, rendszeres résztvevői vagyunk minden, a szakmai megújulást szolgáló továbbképzésnek. Van köztünk mestertanár és doktoranduszhallgató. Jelentékeny szerepet töltünk be az emelt szintű érettségi vizsgák lebonyolításában, főként történelem tantárgyból segítjük a kormányhivatal munkáját. Érettségi elnökként van módunk betekintést nyerni más iskolák életébe is.
A humán munkaközösség (2019)
A szakgimnáziumban feladatunk elsősorban a középszintű érettségire való felkészítés, néhány tehetséges tanítványunk azonban az elmúlt években emelt szinten is megmérette magát.
Szakközépiskolában elsősorban a szövegértési kompetenciák fejlesztése a legfőbb feladatunk, munkaközösségünk érdeme is, hogy sok-sok év átlagában az országos kompetenciaméréséken rendre előkelő helyen szerepel iskolánk.
Két éve a szakmunkásvizsga után érettségit tenni szándékozó tanulók felkészítésével is bővült szakmai repertoárunk.
Bár a szakmai tantárgyakhoz képest kevesebb versenyzési lehetőség áll rendelkezésre tanulóinknak ahhoz, hogy megmérettessék magukat a humán tantárgyak területén, az utóbbi években jelentős előretörés történt ebben. A mindig is sikeres művészettörténet mellett (OKTV győzelem, ágazati versenyek országos döntője) a megyei helyesírási, és a munkaközösségünk által szervezett történelemversenyen is remekeltek diákjaink.
A Kandóban megszervezett, 2019. évi megyei, szakgimnáziumi történelemvetélkedő
1988 és 2004 között iskolánk rendezte a szakmunkások országos történelemversenyét. Részben ennek folytatása 2012-től az OSZKTV, amelyen számos dobogós helyezést szereztek a humán munkaközösség által felkészített tanulók, idén is van döntősünk. Az Örökségünk 48 országos történelemversenyen 11. osztályos csapatunk 3. helyezett lett a szakgimnáziumok között.
Hagyományosan jól szerepelünk a honvédelmi versenyeken. Ezen eredmények mögött nemcsak a tanórán átadott tudás jelenik meg, hanem sok-sok tanórán kívüli, akár hétvégi erőfeszítést is igényel tanártól-tanulótól egyaránt.
Munkaközösségünk minden iskolai rendezvény, ünnepség megszervezésében, lebonyolításában tevékeny szerepet vállal. Többségünk osztályfőnök, így a szaktanári munka mellett mindennapi hivatásunk része az aktív közösségformálás is.
Gazdag tanórán kívüli tevékenységeket kínálunk tanulóinknak. Kiállítások, kirándulások színesítik programjukat. Csak az idei tanévből kiemelve: tanulóink egy csoportja felkereste a Terror Háza Múzeumot, ill. 50 tanulónk juthat el a Határtalanul program keretén belül Székelyföldre.
Igyekszünk nemcsak tanítani, nevelni diákjainkat, hanem élményeket is biztosítani számukra a középiskolás évek alatt.
Ezt a hitvallást két, a közelmúltban elhunyt egykori munkaközösség vezetőnktől, egykori igazgatóhelyettesektől, Keresztszeghy Istvánné Évától és dr. Záhonyi Ákosné Mártától örököltük. Emléküket megőrizzük és szellemiségüket továbbadjuk a jövő generációinak.
A Matematika-fizika munkaközösség 7 főből áll, ebből 3 matematika-fizika szakos (Szélné Kovács Judit, Márkus Erika, Majer Anita) és 4 matematika szakos (Csaba Ildikó, Vida Gabriella, Bischof Katalin, Szabó Antal).
A matematika-fizika munkaközösség (2019)
A szakgimnáziumban a diákok heti három, illetve négy órában tanulják a matematikát, és heti két órában a fizikát. A szakközépiskolában csak heti egy, illetve két matematika órára van lehetőség. Nincsen csoportbontás egyik iskolatípusban sem, így nehéz dolga van a munkaközösségnek, hogy eredményesen tudjon dolgozni.
A 2016/2017-es tanévtől, az új kerettanterv révén, felmenő rendszerben kivezetésre került a kéttannyelvű mechatronika képzés, ahol német nyelvű matematika oktatás folyt. Ezt a munkaközösség nagyon sajnálja, mivel ezekben az osztályokban kifejezeten tehetséges tanulók voltak jelen és komoly eredményeket értek el.
Fontosnak tartjuk, a lehetőségekhez képest, mind a felzárkóztatást, mind pedig a tehetséggondozást. Ezért kilencedik év elején bemeneti méréssel tájékozódunk a tanulók tudásáról, és a későbbiekben nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hiányosságokat pótoljuk. Sok diákunk ér el komolyabb eredményeket: a Megyei Matematikaversenyen, a Zrínyi Ilona Matematikaversenyen, a Szakács Jenő Fizikaversenyeken sok dobogós eredményt tudhatunk magunkénak.
Mivel tanulóink többsége azonban gyenge alapokkal, változó képességekkel és szorgalommal rendelkezik, így elsődleges cél a hétköznapi életben is használt matematika- és fizikatudás átadása, illetve annak megtanítása, hogyan tudják mindezt alkalmazni a mindennapokban.
Az érettségi vizsgára készítés mellett munkánkban kiemelt szerepet kap az együttműködésre, az egymás iránti nyitottságra, ill. a tantárgyak megkedveltetésére szolgáló Természettudományi Vetélkedő, amit már 11 éve minden tavasszal megrendezünk. Az iskola diákságának az ötödét mozgatja meg a munkaközösség egy délután alatt, és változatos feladatokkal próbálja a természettudományos tantárgyakat a tanulókhoz közelebb hozni.
A természettudományi vetélkedő (2019)
A munkaközösség lelkes, együttműködő, összetartó. Szívesen járunk továbbképzésekre, módszertani bemutatókra, és a hallottakat mindig megosztjuk egymással. Rendszeresek a spontán értekezletek a szertárban, ahol bármilyen problémára gyorsan tudunk közösen megoldást találni.
Jó együtt dolgozni!
A munkaközösség oktatói tevékenysége magában foglalja a Testnevelés, a szakközépiskolai Természetismeret, továbbá a szakgimnáziumban kötelező komplex természettudományos tantárgy területeit. A 2016/2017-es tanévtől, az új kerettanterv révén, felmenő rendszerben kivezetésre került a Földrajz és a Kémia. A 2018/2019-es tanév végeztével, utolsó tantárgyként, megszűnik intézményünkben a Biológia oktatása is.
A tizenegy tagú munkaközösségben a fizikai és a mentális egészségre-egyensúlyra való nevelést testnevelő, gyógytestnevelő, valamint az Ember és természet műveltségi területen szakos pedagógusok végzik.
Iskolánkban a testnevelés fontos célkitűzése egyrészt, hogy a házi versenyek sportszerűségre neveljék az ifjúságot, másrészt, hogy a tanulók fizikai képességei feleljenek meg a szakmai munka támasztotta állóképességnek. Ennek része az országos korosztályos diákolimpiai megmérettetéseken túl a Netfitben való részvétel, valamint a honvédelmi, katasztrófavédelmi versenyeken való szereplés. A korábbi diákolimpiákon tanulóink dobogós helyezéseket értek el röplabda, strandröplabda, rögbi és kézilabda sportágakban. Az egyéni sportágak közül, tanulóink, lövészetben, úszásban és cselgáncsban végeztek országos szinten is az élen. A Kandó diákjai aktív résztvevői a városi iskolák közötti mérkőzéseknek, fenntartva a középfokú oktatási intézmények közti sportbarátságot is. A korrigálható testi-fejlődési lemaradással rendelkező tanulók nem a normál, hanem a részükre megállapított könnyített vagy gyógytestnevelésen vesznek részt.
A természetismereti oktatás súlypontja, hogy támogassa egyrészt a szakmai tantárgyak alapjainak megerősítését, másrészt az életvitelben és a környezetben való eligazodást. Fontos, hogy diákjaink felkészültek legyenek a különböző internetes közösségi oldalakon futótűzként terjedő reklámokkal, tévtanításokkal és kuruzslásokkal szemben.
Diákjaink indultak OKTV-n és internetes tanulmányi versenyeken, valamint aktív résztvevői az iskolai vetélkedőknek, az országos versenyeknek és a város által szervezett rendezvényeknek is. Tantermen kívüli innovatív tanórák keretében diákjaink számos helyszínt látogattak meg, így végig járták a Naprendszer kecskeméti modelljét, jártak a Záportározó tónál, a Ráday Múzeum Fuxreiter-gyűjteményében, a Planetáriumban, a Kiskunsági Nemzeti Park Látogató Központjában, az Arborétumban és a Kecskeméti Vadaskertben is. A Bács-Víz Zrt. szennyvíztisztító telepén és ivóvíztelepén egyaránt tartottunk kihelyezett tanórát.
Úgy gondoljuk, hogy a sokszínű órai és tanórán kívüli tevékenységek hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek jobban megismerjék önmagukat és szűkebb/tágabb környezetüket, s ezáltal tudatosabb életmódot folytassanak.
A természettudományi munkaközösség (2019)
Az informatika munkaközösség 10 főből áll: Bársony József, Czikkely Imre, Kátay Magdolna, Kecskeméti Péter, Klein Péter, Kozma Klára, Trepák Ildikó, Csaba Ildikó, Finta János, Tomkovics Ákos.
Az informatika munkaközösség (2019)
Az iskolában jelenleg 7 gépterem található, interaktív táblával és projektorral felszerelve. A gépparkot folyamatosan újítjuk a lehetőségeinkhez képest.
A szakgimnáziumokban 9-10. évfolyamon mindenkinek tanítunk informatikát heti 2-2 órában, a szakközépiskolai képzésben szintén 9-10. évfolyamon heti 1-1 órában.
A kilencedik osztályba nagy tudásbeli különbségekkel érkeznek a tanulók. A közismereti informatika órákon próbáljuk felzárkóztatni a lemaradókat, kiegészíteni a hiányos tudást és egy szintre hozni az évfolyamokat. Hiszen ma már nincs olyan munkahely, ahol ne kellene a számítógépet legalább alapszinten használni.
Az ügyesebb tanulók előre hozott érettségit tesznek informatikából a 11. év végén. Vannak, akik más érettségi tárgyi felmentés miatt választják az informatikát érettségi tárgynak, mások pedig a továbbtanulásra gondolva készülnek akár 11., akár 12. évfolyamon az érettségire. Minden évben vannak kiemelkedő vizsgaeredményeink.
A szakgimnáziumi képzésben iskolánkban van informatika ágazat. Ez azt jelenti, hogy ez az osztály a közismereti informatika mellett informatikai szakmai tárgyakat is tanul (programozás, hálózati ismeretek, információtechnológiai ismeretek, IT szakmai angol nyelv) a 9-12. évfolyamok során. Ezek segítségével alapozzuk meg az informatika ismeretek érettségin elvárt tudást. Az informatika szakos tanulók középszintű érettségit tesznek informatikából a 11. évfolyam végén. A 12. évfolyamon pedig többségüket emelt szintű érettségire készítjük fel.
Akik nem szeretnének továbbtanulni, vagy szeretnék még ismereteiket bővíteni, az érettségi után 1 éves technikumba jelentkezhetnek. Az informatika ágazaton belül két szakmát lehet választani, a műszaki informatikust és a szoftverfejlesztőt.
Robotprogramozás a Szakmák Éjszakáján
A műszaki informatikus feladata az informatikai alkalmazások működésének biztosítása, hálózati rendszerek megvalósítása és működtetése, számítógépes mérőrendszerek kialakítása, mérésadatgyűjtő berendezések telepítése, üzemeltetése, automatikus rendszerek folyamatainak felügyelete, ellenőrzése. A technikusi évfolyamon nagy óraszámban tanulnak elektronikát, digitális technikát, irányítástechnikát, hálózatkezelést és műszaki programozást (PLC, mikrovezérlők).
A szoftverfejlesztő feladata az alkalmazás fejlesztésének előkészítése, a szükséges technológiák, a kliens és szerver oldali fejlesztő eszközök kiválasztása, az objektumorientált rendszerek paramétereinek és szolgáltatásainak meghatározása, optimalizálása, a program elkészítése, beüzemelése, tesztelése. A technikusi évfolyamon nagy óraszámban tanulnak szoftverfejlesztést (többszálú programozás, tranzakció kezelés, játékfejlesztés) és webfejlesztést (Ajax, JQuery, grafika).
Minden évben részt veszünk különböző versenyeken, melyeken jó eredményt szoktunk elérni. Ilyen pl.: a Szakma Sztár Verseny, a Dusza Árpád Programozási Emlékverseny, Gábor Dénes Programozó Verseny, OKTV, Nemes Tihamér...
A Dusza Árpád Programozói Emlékversenyen a Kandós csapatok (2019)
Az évek során egy összetartó csapat alakult a munkaközösségi tagokból. Rendszeresen megosztjuk a feladatokat, a régebben itt dolgozó kollégák segítik az újakat.
Nem csak az informatikához értünk, a munkaközösség rövid bemutatkozása rímbe szedve:
„Ildi, Magdi, Józsi és a két Peti programozó zseni,
Csilli, Klári, Imi, Jani főleg a közismeretet viszi,
Ákos Józsival a hálókat szövi,
a munkaközösséget Józsi vezeti,
ami kisebb zökkenőkkel az akadályokat veszi.”
Munkaközösségünk a gépész és villamosipari-elektronikai szakmacsoportokból áll, az iskolában ez a legnagyobb szakmai munkaközösség.
A gépész szakmacsoportban 15 főállású tanár és 3 nyugdíjas óraadó dolgozik, a villamosipari-elektromos szakmacsoportba pedig 7 főállású oktató és 6 nyugdíjas óraadó tartozik.
A munkaközösség tagjai több szakmában és telephelyen tartanak elméleti és gyakorlati órákat, szakközépiskolai, szakgimnáziumi és a technikusi osztályokban egyaránt tanítanak.
A szakgimnáziumokban, a gépész ágazathoz tartozó mechatronikai technikusi és a gépgyártás technológiai technikusi képzésben, a munkaközösség feladata az alapozó szakmai elméleti, valamint gyakorlati tantárgyak oktatása a 9-12. évfolyam során, ami évfolyamonként heti 10-12 órát jelent. Az alapoktatáson kívül fontos (és nehéz) feladatunk még az ágazati érettségire való sikeres felkészítés, ami több tantárgyi ismeret integrációját igényli.
A villamos ágazathoz tartozó elektronikai technikus szakgimnáziumi képzésben kollégáink elektrotechnikai, elektronikai és irányítástechnikai alapozó ismeretek elméleti és gyakorlati tantárgyait oktatják. Ezen a területen is kiemelt feladat a szakmai érettségire való felkészítés.
Az érettségi után 1 éves technikumban folytathatják a tanulmányaikat a tanulók. A gépész ágazaton belül két szakmában, a mechatronikai technikus, illetve a gépgyártástechnológiai technikus képzésben, a villamosipari ágazatban pedig elektronikai technikus képzésben.
A munkaközösség másik nagy feladata a villamos és gépész szakközépiskolai osztályok szakmai elméleti, és kisebb mértékben, gyakorlati óráinak oktatása.
A szakközepes osztályok közül a következő szakmákat oktatjuk: finommechanikai műszerész, hegesztő, gépiforgácsoló, szerszámkészítő, mechatronikus karbantartó és villanyszerelő.
A szakközepes osztályokban az első évben alapozó szakmai tantárgyakat tanítunk, és közben próbáljuk egy szintre hozni a különböző tudású tanulókat.
A 10-11. évfolyamon már csak szakmai elméleti órákat tartunk, mivel a duális képzésnek köszönhetően a tanulóink szakmai gyakorlataikat különböző cégeknél töltik. A munkaközösség tagjai azonban nem szakadnak el a gyakorlattól, mivel a cégek szakoktatóival közösen határozzák meg az elméleti tanmenetek ütemezését, hogy minél jobban támogassák a gyakorlati képzést a szakmai elmélettel.
A szakközépiskolai képzés másik fő feladata, hogy minél magasabb szinten felkészítse a tanulókat az írásbeli és a szóbeli szakmai vizsgákra.
A munkaközösségünk nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minden szakmában színvonalas versenyeken mérettessük meg tanulóinkat. Évekre visszamenőleg kimagasló eredményeket érnek el diákjaink az SZKTV versenyeken, szerszámkészítő szakmában.
Komoly sikerekkel büszkélkedhetünk az OSZTV versenyeken is, mechatronikai technikus szakmában.
Szakgimnáziumi tanulóink is megmérettetik magukat az ágazati ÁSZÉTV versenyen, ahol idén pl. villamosipari és elektronikai ismeretekből első helyezést sikerült megszerezni.
Egyéb országos szakmai versenyeken is jelen vannak diákjaink: pl. Csernyánszky Imre Országos Középiskolai Pneumatika Verseny; Országos Pattantyús Számítógépes Nyomtatottáramkör-tervező Verseny; Elektronikai Konstrukciós Verseny, Működj Innovációs Verseny, Országos CNC-kezelői Verseny stb.
Az évek során egy jól összetartó csapat alakult ki. Sikerességünk titka a feladatmegosztás, az új kollégák folyamatos segítése, illetve bevonása a munkába.
Törődünk nemcsak a szellemi, hanem a fizikai és lelki egészségünkkel is. Félévenként jó hangulatú csapatépítő főzőcskézést tartunk, ahol kiváló hangulat mellett beszélhetjük meg az előző félév történéseit és tapasztalatait.
Munkaközösségünkben 1995 óta zajlik magas színvonalú munka pedagógusok és helyszínek tekintetében. Jelenleg kilencen dolgozunk benne, ebből 4 fő ruhaipari és 5 fő faipari szakmai tanár és szakoktató kolléga.
A fa- és ruhaipari munkaközösség
A ruhaipari munkacsoport két, egymással párhuzamos, a termelés különböző területeire képez szakembereket:
Könnyűipari technikusokat oktatunk, melynek elsődleges célja, hogy önállóan vagy mérnöki irányítással textil- és ruhaipari termékek gyártásában gyártmánytervezési, előkészítési, szervezési, termelésirányítási feladatokat végezzenek.
Az ismeretek elsajátításához tanulóink szakgimnáziumi képzésben vesznek részt 9-12. évfolyamon szakmai tantárgyakkal kiegészítve. Sikeres érettségi vizsgák után a 13. évfolyamot teljesítve kapnak könnyűipari technikus végzettséget.
A női szabók műszaki dokumentáció alapján sorozat- és méretes női ruházati termékeket és lakástextil termékeket készítenek. Ismereteiket duális rendszerű szakközépiskolai képzésben üzemi tapasztalatokkal is bővíthetik.
Faipari munkacsoportunk az alábbi munkakörökre képez szakembereket:
A faipari technikus bútoripari és épületasztalos ipari termékek termeléstervezési, gyártástechnológiai és minőségellenőrzési feladatainak összehangolását végzi.
A szakképesítés megszerzéséhez 9-12. évfolyam után 1 év alatt van lehetőség szakgimnáziumi rendszer keretein belül.
Az asztalos fő feladatköre különböző rendeltetésű és szerkezetű bútorok, nyílászárók és belsőépítészeti munkák készítése, szerelése, karbantartása, javítása és felújítása. Az asztalos tanulók is szereznek munkahelyi tapasztalatokat a duális képzés részeként.
A szakmai elméleti órák az iskola területén szaktantermekben szakmai eszközökkel, gépekkel, berendezésekkel kiegészítve folynak. A tanórák mellett figyelmet fordítunk a lemaradó tanulók felzárkóztatására, egészséges önkép kialakítására. Tehetséges, szorgalmas tanulóinkat kiemeljük és országos versenyekre készítjük (Ágazati SZÉTV, OSZTV és SZKTV), melyen idén is voltak kiváló versenyeredményeink.
A gyakorlati képzés az István király körúti 2 ruhaipari és 3 faipari tanműhelyben történik, 12 fős csoportokban.
A csoportok a mai elvárásoknak megfelelő kéziszerszámokkal és korszerű alapgépekkel dolgoznak. Itt az alapműveletektől kezdve a bonyolultabb termékekig mindent begyakorolhatnak, elkészíthetnek a tanulók.
A modern kori gyártás egyre nagyobb mértékben helyezi előtérbe a professzionális gépek használatát, ezért lehetőség szerint pályázatoknál, fejlesztéseknél arra törekszünk, hogy minél modernebb géppark álljon rendelkezésünkre.
Minden évben szakmai bemutatókat szervezünk műhelyen belül vagy üzemlátogatás formájában, ahol a legújabb technológiákat és anyagokat is megismerhetik a tanulók.
Harmadik helyszínként lépnek be a duális képzés részeként az üzemi gyártásban elsajátítható műveleteket, technológiákat adó külső partnereink: Herczeg és Társa Kft., Rösch Mode Kft.
Természetesen az iskola kötelező elemei mellett lehetőséget adunk az egyéni ötletek megvalósítására, számos színes programban dolgozunk együtt:
Hagyománynak tekinthető kamarai napokon, a Fringe Fesztiválon és a Szakmák éjszakáján saját tervezésű ruhákkal, kézműves foglalkozásokkal mutatjuk be milyen sokfélék vagyunk.
A már nálunk tanuló diákok mellett kiemelt figyelmet fordítunk jövendőbeli tanítványaink felkutatására az iskolai nyílt napokon, általános iskolai szakmabemutatókon, pályaorientációs táborokban. Ennek során készítettünk már együtt kishajót, világítótornyot, kisautót, szélmalmot, különböző alkalmakra textilfigurákat.
A fa- és ruhaipari munkaközösség összetartó, lelkes és kitartó, időt és energiát nem sajnálva együtt ötletelünk, dolgozunk a közös siker érdekében!
Célunk, hogy a nálunk végzett tanulók sikeresen, szakmájukkal magabiztosan induljanak az életbe, szeressék azt!
A művészeti tagozat 25 évvel ezelőtt indította el első osztályát a Kandó Kálmán Szakközépiskola biztosította keretek közt. Mára tagozatunk a növendékek és tanárok közös munkájának köszönhetően országosan ismert és elismert művészeti iskolává vált.
A munkaközösség jelenlegi tanárai:
Lakatos Pál Sándor Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész (1993)
Szegedi Zsolt keramikusművész (1993)
Sári Mihály keramikusművész(1995)
Pál Nagy Balázs animációs tervező (1995)
Mészáros Marianna művészettörténet tanár (1996)
Miklós Árpád festőművész (1998)
Kis Tamás szobrászművész (2003)
Bánföldi Ferenc népi iparművész (2005)
Szikora Imre grafikusművész (2012)
Szoboszlay Eszter grafikusművész (2016)
Növendékeink, évfolyamonként, egy-egy osztálynyian, az iskola egészének tizedét teszik ki. Jelenleg négy szakkal – festészet, grafika, szobrászat és kerámia – dolgozunk. A rajz-festés-mintázás órákon három csoportra bontunk, így a szakórákon 8-9, míg a rajz-festés-mintázásnál 11-12 tanulóval foglalkozhatunk.
Műtermeink és felszereltségük, a rendelkezésre álló anyagok, biztos alapot teremtenek a magas színvonalú szakmai alkotómunkához. Szakosztályaink mindegyikén legfőbb célkitűzésünk az önálló véleményalkotásra képes, igényes, kreatív, rajzi és vizuális kultúrával rendelkező szakemberek képzése. A vizuális nevelés egyedülálló lehetőséget teremt az igényes szemléletmód és reális önismeret kialakítására. Az egyéni tanítási módszerek rugalmas alkalmazása, a diákok egyéni képességeihez, személyiségükhöz, életkori sajátosságaikhoz igazítása, az értékteremtő kreativitás kibontakozásának alapfeltétele.
A rajz-festés-mintázás az alapozástól a befejezésig nagy hangsúlyt – az óraszám 50%-a - kap, mint a művészeti szaktudás, kreativitás és az egyéni látásmód sarokköve.
A szakelmélet, szaktörténet és technológia, a művészettörténet öt éven át segíti az ismeretek elmélyítését. A minden szakterületen mindvégig jelen levő, kreativitást fejlesztő tervezési feladatok az önálló problémamegoldást alapozzák meg.
A festészeti képzés a festészeti technikák elsajátítása során a szükséges készségek kialakításával, a művészi kifejező eszközök fejlesztésével készíti fel növendékeinket a festő restaurátor és autonóm képzőművész, valamint látványtervező szakokra. Akik nem tanulnak tovább, azok főleg díszítő festőként és dekoratőrként helyezkedhetnek el különböző cégeknél.
A grafikai képzésünk során az alapvető szakterületek – képgrafika, tervezőgrafika, számítógépes grafika – mindegyikét évről-évre egyre magasabb szinten sajátíthatják el növendékeink. Az itt végzettjeink több mint a fele továbbtanul, tervezőgrafikus, képgrafikus, web-design, animáció szakon. A grafikai stúdiókban, ügynökségeknél, a szakma különböző területein elhelyezkedők a munkavállaláshoz kellő alapokkal rendelkeznek.
A kerámia képzés a szakma legfontosabb területeinek technológiai és kultúrtörténeti megismertetése mellett a tervezési feladatokkal, a funkció és a forma, a belső arányok és a stílus vizsgálatával készíti fel növendékeinket a használati-tárgyalkotó és autonóm területeken való további fejlődésre. A szakon végzettek továbbtanulási rátája közel 60%-os.
A kerámián, illetve tárgyalkotó területeken kívül, nagyon gyakori a formatervező és építész, belsőépítész, szobrász szakirányok választása.
A szobrászati képzés a szakelmélet és szaktörténet mellett a folyamatos tanulmány szintű - modell utáni mintázás –, és az autonóm műalkotás szintű – az önálló problémamegoldás útján szerzett ismeretek és tapasztalatok elmélyítésével törekszik az igényes szemléletmód kialakítására. A szükséges mértékű díszítőszobrászi ismeretek elsajátítása is további elhelyezkedési lehetőséget biztosít. A szak továbbtanulási rátája közel 80%-os. A szobrász és szobrász-restaurátor szakok mellett gyakori az építész, belsőépítész, formatervező pálya választása is. Aki nem kívánja tanulmányait felsőfokú intézményben folytatni, az elhelyezkedhet díszítőszobrászati kivitelező műhelyekben, esetleg színházi vagy filmgyári díszletszobrászként, illetve bármilyen más kivitelezői területen, amely mintázó-tudást igényel.
Tagozatunk növendékei folyamatosan jelen vannak:
Magyar Képzőművészeti Egyetem (festő, festő-restaurátor,látványtervező, képgrafikus,
szobrász, szobrász-restaurátor, kurátor szakokon)
Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem (vizuális kommunikáció, animáció, látványtervező,
tervező-grafikus, keramikus, formatervező, fotó, textiltervező, építész szakokon)
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara (festő, tervező-grafikus, keramikus, szobrász
szakokon)
Egri Esztergályos Károly Egyetem Vizuális Művészeti Intézet (festő szakon)
Kommunikációs és Üzleti Főiskola (grafikus, web-design, természet-művészet szakokon)
Nyugat-magyarországi Egyetem, Alkalmazott Művészeti Egyetem Sopron (szilikát-tervező,
bútor-tervező, tervezőgrafikus, építész szakokon)
Budapest (textil, animáció, grafika szakokon)
Kaposvári Egyetem Rippl Rónai Művészeti Kar (grafika, díszlet-jelmez tervező
szakokon)
Képzésünk jó alapokat teremt a tudományegyetemek művészettörténeti és egyéb bölcsészeti szakjaira felvételizőinknek. Sok növendékünk tanár- és tanítóképző főiskolákon tanul tovább. (Szombathely, Győr, Kaposvár, Szeged, Nyíregyháza, Debrecen, Sárospatak, Budapest).
Büszkék vagyunk azokra a tanítványainkra is, akik ugyan felsőfokú tanulmányokat nem folytattak, de megbecsült mesteremberként, önálló alkotóként tevékenykednek.
Az oldal megtekintése a következő böngészők valamelyikével javasolt:
Mozilla Firefox, Opera, Safari, Google Chrome