A szakmai képzések mellett fontosnak tartjuk, hogy a kikerülő diákok nyitottak legyenek más európai kultúrák iránt. Ennek legjobb módszere, ha a tanulók más ország fiataljai között, maguk tapasztalják meg a különbözőségeket. Erre kiváló lehetőséget ad az Erasmus+ programokban való részvétel.
Először 2015 és 2017 között vett részt iskolánk egy Erasmus+ pályázatban.
A projekt főcíme Európa színei (Colours of Europe) volt. Alcíme, A migráció és annak kulturális hatásai Európára (Migration and its cultural effects on Europe) jelezte a fő témát.
A pályázáskor még nem, de mire elkezdtük az együttműködést, Európában is komoly gondokat okozott a mindennapos migráció ázsiai és afrikai területekről. Később ez, illetve ennek következményei utazási lehetőségeinket is befolyásolták. Például nem utazhattunk Isztambulba a gyakori robbantások miatt.
Hét ország vett részt a kétéves projektben: Franciaország, Írország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália és Törökország.
2015 szeptemberében koordinátoraink összegyűltek és megbeszélték a helyszíneket, időpontokat és a fő feladatokat.
Négy helyszínre utazhattak diákjaink (összesen 20 fő) tanárjaikkal: Franciaország, Magyarország, Portugália és Németország.
Minden mobilitásnál meghatározottak voltak az előfeladatok, és az adott helyszínen
elvégzendő munkák egyaránt. Például:
a, Mindenkinek be kellett mutatnia az iskoláját, annak képzési profilját; a lakóhely és
környéke látványosságait, stb.
b, Meg kellett vizsgálnunk a bevándorlási és kivándorlási folyamatokat országunk történelmében,
és idővonalat készíteni róla.
c, Létrehoztunk egy 2017-es naptárt az összes résztvevő ország nemzeti és vallási ünnepeinek
bejelölésével.
d, Szerkesztettünk egy weboldalt, ahová feltöltöttük az eseményleírásokat és az elkészült
projektmunkákat (receptkönyv, glossary, stb.).
A munka melletti kirándulások is a fő témához kapcsolódtak (pl. Franciaországban Marseille bevándorlók lakta területeinek meglátogatása; Portugáliában ismerkedés egy adott közösség zenei, tánc- és graffiti kultúrájával).
A 2018/19-es tanévtől új Erasmus+ projektben vesz részt iskolánk. Az új témasorozat címe Europe on Air, ami az európai fiatalok egységére, illetve a digitális kapcsolattartás előtérbe kerülésére is utal. A programot egyéves, E-Twinning keretében folyó együttműködés előzte meg.
A pályázat megírója, s így a projekt fő koordinátora ismét Németország. Rajtuk kívül még öt ország vesz részt a munkában: Franciaország, Olaszország, Magyarország, Portugália és Törökország. A projekt célja további közös munka- és játékformákkal elmélyíteni a kapcsolatokat, valamint kialakítani az ’európai állampolgár vagyok’ életérzést.
A kétéves program négy mobilitást (tanulókkal való utazást) tartalmaz. Az első út Olaszországba, a második Portugáliába vezetett.
Az olaszoknál töltött hét tevékenységei közé, az adott országok hagyományainak megismerése, riportok készítése, a saját weboldal szerkesztési feladatai mellett, szorosan odatartoztak a kirándulások is, amelyek során megismerhettük e gyönyörű ország sajátos kultúráját és természeti kincseit.(Portovenere; Cinque Terre; Pisa)
Portugáliában az egyik legnagyobb szabású feladat az itthon előkészített graffitik – amelyek a ’We have a voice’ (’Hallatjuk a hangunk’) szlogenre épültek - falra festése, illetve a kompozíciók mögött húzódó ’miértek’ megbeszélése volt.
A következő találkozóra, ami Magyarországon lesz 2019 októberében, a diákok egy dokumentumfilmet is készítenek a ’street art project’-ről. Kecskeméten meglátogatjuk majd a helyi rádióstúdiót, illetve vendégeink megismerkednek az új Makerspace laboratórium adta digitális oktatási lehetőségekkel.
Minden esetben vannak közös, minden csoportra vonatkozó, illetve egy adott országra kiszabott feladatok. Az idei programban például az egyik legérdekesebb kihívás az volt, amikor egy népmese részletből kellett rádiós podcastot készíteni (természetesen angolul), majd néhány kérdést feltenni a többieknek úgy, hogy az adandó válaszokból kiderüljön, pontosan melyik meséről vagy főhősről, esetleg ismert személyről van szó.
Az Erasmus+ pályázatokban való részvétel egyértelmű előnyökkel rendelkezik.
A projekt-találkozók során a diákok jobban megismerhetik egymás mindennapi és általános szokásait, hagyományait. Új barátságok jönnek létre. Az angol nyelv, mint közös kommunikációs nyelv gyakori használata elősegíti diákjaink nyelvtudásának fejlődését. Az idegen diákokkal való közös munka pedig fejleszti személyiségüket, rámutat a megértés, a tolerancia fontosságára mindennapi életünk sokféle területén.
Az oldal megtekintése a következő böngészők valamelyikével javasolt:
Mozilla Firefox, Opera, Safari, Google Chrome