2014. december 1-je óta vagyok a Kecskeméti Szakképzési Centrum Kandó Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, valamint a Gáspár András Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája iskolapszichológusa.
2014-ben a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán, pszichológia szakon végeztem Tanácsadás és iskolapszichológia szakirányon. 2018 júniusában az ELTE-n szexuálpszichológiai szakpszichológus képzettséget szereztem, így bővítve tevékenységemet a szexualitás témakörével.
Iskolapszichológusként munkám alapvető célja és feladata az iskola nevelő-oktató munkájának támogatása azzal, hogy segítem a diákok személyiségének optimális fejlődését, pszichés jóllétük elérését és fenntartását. Ideális lenne az esetleges problémák kialakulásának megelőzése, de feladatom jórészt a már kialakult probléma kezelése, és az azzal való közös munka (a megoldásra fókuszálva).
A foglalkozások egyéni és csoportos keretek között zajlanak. A diákok felkereshetnek személyesen (erre egyre több példa van az évek előre haladtával), de osztályfőnöki, szaktanári és/vagy szülői kérésre, javaslatra is fordulhatnak és fordulnak hozzám.
Minden esetben szükség van az előzetes időpont egyeztetésre, hogy az egyéni tanácsadásra mindkettőnk számára megfelelő időpontban kerüljön sor. A kétszemélyes helyzetben, bizalmas légkört teremtve történik a beszélgetés, illetve maga a tanácsadás. A probléma feltárását és megismerését követően általában 5-10 alkalommal folytatódik a konzultáció, ha a diák fizikai, mentális és/vagy pszichés állapota nem kívánja a külső szakemberhez történő átirányítást.
A csoportos foglalkozásra legtöbb esetben az osztályfőnöki óra ad teret és lehetőséget, melyet az osztályfőnökkel való időpont- és témaegyeztetés előz meg. A tanulóknak, a csoportnak szüksége lehet például az önismeret, a társas készségek, a konfliktuskezelés, a tanulási technikák, a kommunikációs készségfejlesztés, a stresszel való megküzdés módszereinek elsajátítására és gyakorlására. A 2018/2019-es tanév szeptemberétől kezdve a szexedukáció is kiemelt helyet foglal el a csoportfoglalkozások témájának „listáján”, hiszen ez is a kamaszkor egyik fontos kérdésköre és velejárója.
Hetente 2-3 alkalommal vagyok jelen az iskolában, és igyekszem az időmet a két intézmény igényéhez, szükségletéhez alakítani. A tanulók - csakúgy, mint a pedagógus kollégák és a szülők -, személyesen, telefonon és elektronikus úton is elérnek. Munkámat nagyban segíti a kollégákkal és a szülőkkel történő konzultáció, a többirányú információáramlás - mindeközben természetesen nem megsértve a rám vonatkozó titoktartási kötelezettséget.
Mivel a gyerekek idejük nagy részét az iskolában töltik, és a tananyag elsajátítása és a tudás megszerzése mellett a személyiségük egészséges fejlődése, lelki jóllétük megtartása, társas kapcsolataik ápolása, a kamaszkori krízisek megoldása, a problémás helyzetek tisztázása és a bennük felmerülő kérdések megválaszolása éppolyan fontos, nagy szükség van a munkánkra. Pedagógus kollégáimmal együtt törekszem eleget tenni ezeknek a feladatoknak, segítve a diákokat ebben a nehéz és kalandos életszakaszban.
Tóth Zsuzsanna (iskolapszichológus)
Az oldal megtekintése a következő böngészők valamelyikével javasolt:
Mozilla Firefox, Opera, Safari, Google Chrome